Bez pneumatik by automobil nejel, to ale ani bez motoru a mnoha dalších dílů. Co ale bylo vynalezeno dřív, motor nebo pneumatiky?
Dlouhá historie
První vynálezy mají většinou se současnou podobou jen málo společného, protože se každý z nich dále vyvíjí a vylepšuje. Dnešní pneumatiky jsou lehké, mají skvělé vlastnosti a jízda na nich je bezpečná a pohodlná, péče o pneumatiky je navíc velmi snadná a prodlužuje jejich životnost. První krůčky ale gumy na auto neměly jednoduché. V 18. století se skotský vědec pokusil použít pryž z mízy stromů v Amazonii, velmi rychle ale v chladu praskala a v teple se lepila, tedy byla téměř nepoužitelná. Další pokusy probíhaly po celém světě a mnoho vědců hledalo způsob, jak zpracovat gumu, aby byla pevná a pružná zároveň a neztrácela své vlastnosti. První úspěch slavil Charles Goodyear v roce 1839, kdy do latexu přidal také síru a začal směs používat na kola jízdních kola a také dětských kočárků. Gumové pneumatiky si jako první nechal patentovat R. W. Thomson v roce 1845. A až o mnoho let po něm, přesněji roku 1888, patentoval J. B. Dunlop moderní a vzduchem plněné pneumatiky, o které byl zájem primárně pro sériovou výrobu jízdních kol.
Známá jména
V součtu jmen, která jistě každý majitel auta zná, tedy Goodyear, Dunlop, Thomson, však chybí ještě jedno. Bratři Michelinové se se svou odnímatelnou pneumatikou, což usnadnilo výměnu pneumatik, zapsali do historie v roce 1891. I když každý z vynálezců šel svou vlastní cestou, jejich cíl byl společný. Dnešní pneumatiky různých značek se tak liší hloubkou dezénu a jeho designem, složením směsi materiálu i vlastnostmi, přesto se všechny používáme pro naše vozy.
Abychom ale měli jasno i v otázce z nadpisu, první opravdu funkční verze spalovacího motoru byla v Londýně patentována italskými vynálezci E. Barsantim a F. Matteuccim v roce 1954. Záleží tedy i na úhlu pohledu, který z patentů na pneumatiky v historii budeme považovat za ten opravdu první.